Zazvoní vám telefon, na displeji se objeví číslo vaší banky a na druhém konci drátu se představí „bankéř“. Mluví sebejistě, používá odborné výrazy a tvrdí, že vaše peníze jsou v ohrožení. Co uděláte? Přesně na tenhle moment čekají podvodníci, kteří dokážou zmanipulovat i zkušené lidi. A naletět může opravdu každý.
Podvodníci, kteří se vydávají za bankovní pracovníky a policisty, patří dnes mezi jednu z nejnebezpečnějších hrozeb. Nejde totiž o podezřelý e-shop, kde si člověk může nechat vrátit peníze přes reklamaci či chargeback. Nejde ani o falešnou dálniční známku, kde si aspoň řeknete, že „jen“ vyhodíte pár stovek. Tady jde o vaše úspory, často celoživotní, a když naletíte, peníze se většinou už nikdy nevrátí.
Typický scénář vypadá nenápadně. Zazvoní telefon, číslo působí důvěryhodně – klidně to může být i oficiální (podvržená) linka banky. „Dobrý den, tady je váš bankéř,“ ozve se hlas. Tvrdí, že na vašem účtu zaznamenali podezřelé platby, nebo že někdo právě zkouší převést peníze pryč. Pod tlakem strachu vás přiměje jednat rychle – zadat kód z SMS, nainstalovat aplikaci, přihlásit se do internetového bankovnictví. V tu chvíli už má podvodník vše, co potřebuje.
Následky jsou různé. Od zpřístupnění vlastního bankovního účtu podvodníkům až po vkládání vybraných prostředků do kryptoměn.
A právě proto je obrana klíčová. Tak se na ni pojďme podívat.
O co se jedná?
Tato volání necílí pouze na seniory, kteří se považují z podstaty věci za zranitelnou skupinu, ale i na mladší lidi, včetně těch, kteří pracují v IT sektoru. Mnoho lidí si teprve poté uvědomí, že na celé záležitosti něco nesedí. A to už bohužel bývá pozdě.
Může jít o informaci, že si na vaše jméno chtěl někdo právě vzít na pobočce banky půjčku, takže došlo ke zneužití vašich osobních dokladů. Jindy mohou tvrdit, že váš účet byl napaden a je potřeba vložit peníze do kryptoměn a podobně.
Jak se bránit?
Nyní se podíváme na to, jak se můžete podvodu s falešným bankéřem vyhnout v samém počátku.
- I přesto, že číslo vypadá jako od vaší banky, automaticky nedůvěřujte každému, kdo z něj volá. Telefonní čísla se dnes dají velmi snadno podvrhnout, aby vypadala pravě.
- Nepředstavujte se do telefonu jménem, ani jiným osobním údajem. Stačí obyčejné “Prosím”. Nechte protistranu, aby se vám představila. Pokud by navíc šlo o opravdového pracovníka banky, bude vědět, komu volá. Pokud to neví, je to podezřelé. (A i kdyby vaše jméno náhodou měl, zbytečně o sobě nesdělujte víc, než musíte, tedy ani to, v jakém městě/obci bydlíte.)
- Pokud někdo tvrdí, že váš účet byl napaden, nebo že si na vás někdo bere (údajně) půjčku na nějaké pobočce, ukončete hovor. A to i přes snahu o manipulaci a protesty.
- Pokud máte strach ze zneužití osobních dokladů, ověřte si, že máte v peněžence svůj občanský průkaz a zkontrolujte si pas.
- Najděte oficiální stránky své banky a zavolejte do zákaznického call centra. Tam tento incident nahlaste.
Proč to podvodníkům funguje?
Možná se všem podvedeným lidem smějete a říkáte si, že vám by se to stát nemohlo. Ve skutečnosti však podvodníci zneužívají nejrůznější slabiny, takže podlehnout může i ten, kdo si myslí, že je odolný.
- Podvodníci často volají uprostřed noci, případně v časech, kdy se předpokládá vaše menší obezřetnost.
- Vyvolávají pocit strachu, manipulují s vámi a používají různé nátlakové techniky.
- Vyvolávají pochybnosti, zda je možné důvěřovat jinak bezpečným institucím. (Například banka by si pravděpodobně na pobočce všimla toho, že podoba na občance a člověka, který tam s ní údajně přišel, nesedí.)
- V případě pochybností s vámi budou velmi čile komunikovat a budou vám předkládat různé (falešné) důkazy, které vás mají přesvědčit k provedení konkrétní akce.
- Mohou vás tak oblbnout, že budete věřit, že kryptoměna je jediný způsob, jak můžete ochránit své peníze, i kdybyste o ní do téhle chvíle vůbec neuvažovali.
- Mohou vás dokonce zmanipulovat k tomu, abyste si na sebe vzali vysokou půjčku, která může (údajně) něco vynulovat.
Co z toho tedy plyne? Především to, že abyste byli v bezpečí, neměli byste prozrazovat žádné osobní a citlivé údaje a všechny podezřelé aktivity byste měli řešit přímo se svou bankou.