Možná už se vám stalo, že vám dorazila SMS nebo e-mail o zásilce, kterou jste si vůbec neobjednali. A možná jste váhali: „Nečekám něco? Neposlal mi někdo dárek?“ Právě na tuhle nejistotu podvodníci spoléhají. Využívají předvánoční shon, kdy mají lidé méně času ověřovat detaily, a snaží se z nich vylákat peníze za balíky, které vůbec neexistují, nebo je jejich obsah neznámý. Tahle vlna podvodů je teď výjimečně silná – a je dobré o ní vědět.
U nás se v posledních týdnech množí zprávy o lidech, kteří zaplatili za „doručení balíku, který na ně údajně čeká na depu“, i když si nic neobjednali. Setkáváme se s příběhy typu: „Byla jsem ve spěchu, tak jsem raději zaplatila, ať to vyřídím“ nebo „Myslel jsem, že je to dárek od rodiny, tak jsem poplatek zaplatil, a pak jsem teprve zjistil, že jde o podvod.“ Možná se v tom poznáváte. Taky jste někdy ve stresu klikli jste na odkaz, který vám pak nebyl úplně jasný?
Podvodníci to mají propracované. Umí vytvořit velmi přesvědčivé zprávy i stránky dopravců a často vás tlačí do rychlého rozhodnutí. Když po vás někdo chce platbu za zásilku, o které nic nevíte, je to vždy důvod zastavit se, nadechnout a ověřit si to. Nebojte se ignorovat, odmítnout nebo si raději zavolat na ověřené číslo dopravce. Stojí to pár minut, ale může vám to ušetřit peníze i starosti. A ruku na srdce – komu z nás se ještě nestalo, že klikl trochu moc rychle?
Nedoporučujeme
Co to je?
Jindy to může být zákeřnější. Kurýr skutečné přepravní služby vám může doručit balík na dobírku, který nečekáte, ale objednal ho někdo jiný. Na takové chování si stěžují lidé na portálu VašeStížnosti a varuje před ním i kurýrní služba PPL.

Jak to funguje
- Přijde vám zpráva o balíku, který jste si neobjednali – SMS, e-mail nebo zpráva na sociálních sítích. Zpráva působí oficiálně, často kopíruje vzhled dopravců (Pošta, PPL, DPD…).
- Zpráva tvrdí, že je potřeba doplatit malý poplatek – například za clo, přesměrování, skladné nebo doručení. Podvodníci spoléhají na to, že částka je malá (30–80 Kč), takže si řeknete: „To nic není, radši to zaplatím.“
- Kliknete na odkaz, který vypadá jako stránka dopravce, ale je falešná. Na první pohled často nerozeznatelná.
- Vyplníte platební údaje, protože stránka po vás chce kartu nebo přihlášení do banky. Právě v tu chvíli získají útočníci přístup k vašim údajům.
- Podvodníci začnou zneužívat platební kartu – mohou na ní postupně strhávat větší částky nebo ji prodat dál.
- K žádnému předání balíku samozřejmě nedojde, protože nikdy neexistoval. Vše bylo jen návnadou, jak z vás dostat údaje nebo peníze.
- Když se ozvete dopravci, zjistíte, že žádná zásilka na vaše jméno neexistuje a že oficiální dopravci nikdy nevyžadují doplatky přes neověřené odkazy.
- Přijde vám neobjednaná zásilka na dobírku, jejíž obsah nepoznáváte, je vyplněná obalovým materiálem nebo věcmi s minimální hodnotou. Někdo pravděpodobně zneužil vaše osobní údaje.
Jak se bránit?

- Neplaťte nic, co jste si neobjednali. Jakmile zpráva tvrdí, že máte doplatit zásilku, o které nic nevíte, berte to jako varovný signál.
- Neklikejte na odkazy ve zprávách. Otevřete si raději web dopravce ručně přes vyhledávač nebo oficiální aplikaci.
- Zkontrolujte odesílatele. Podezřelé e-maily bývají z neobvyklých adres, SMS mohou být z cizích čísel nebo bez diakritiky.
- Nikdy nevyplňujte údaje k platební kartě přes odkaz, který vám někdo poslal. Dopravci po vás kartu přes SMS/WhatsApp prostě nechtějí.
- Používejte dvoufázové ověření v bance. Díky němu útočníci těžko provedou nechtěné platby bez vašeho schválení.
- Když si nejste jistí, ověřte si informace u nás nebo u dopravce. Stačí zavolat na oficiální linku nebo nás kontaktovat – raději jednou zbytečně než jednou pozdě.
- Blokujte kartu při podezření na zneužití. Když jste klikli nebo dokonce vyplnili údaje, hned kontaktujte banku – čím dřív, tím lépe.
- Učte se od ostatních. Sdílejte podobné zkušenosti v rodině – hlavně se staršími, kteří mohou být ještě zranitelnější.
Také už jste se setkali s tímto trikem podvodníků? A podařilo se vám ho odhalit?
