Ztratili jste peníze při platbě kartou na internetu? Získejte je zpět skrze chargeback!

Narazili jste v poslední době na nějaký důmyslný internetový podvod, který z vás vylákal peníze, ale objednané zboží vám nikdy nepřišlo? Pak možná nevíte, že na podvodné e-shopy můžete vyzrát se službou chargeback. Je to ale vždy úspěšné? Kde o to požádat? A jak to přesně funguje?

Ať už jde o Colladiox, nebo třeba o podvodnou nákupní galerii Mollio, existuje poměrně velká pravděpodobnost toho, že vám vaše objednávka nakonec nepřijde a peníze zmizí někde v nenávratnu. A to je opravdu hodně bolestivá zkušenost. Zvlášť, pokud máte hodně napjatý rodinný rozpočet, ve kterém se počítá každá jedna utracená koruna.

Navíc, internetových podvodů, během kterých podvodníci utečou s nakradenými penězi, rychle přibývá. Své o tom vědí i ti, kteří se nechali nachytat na původně celkem důvěryhodné Balando.

Jak ale v takové situaci postupovat, když nemáme na koho ukázat prstem? Existuje nějaký způsob, jak dostat své peníze zpět, když reklamace nefunguje a provozovatel je někde, kde se špatně vymáhá evropská ochrana spotřebitele?

Chargeback je proces, během kterého může majitel účtu reklamovat platbu u své banky. Aby to však proběhlo tak, jak má, je důležité udělat to včas a podle pravidel. V některých případech vám však poskytovatel bankovní služby nemusí s požadavkem vyhovět.

Řešením může být takzvaný chargeback. Málokdo ale ví, co to přesně je. Navíc možná tápete v tom, jak tahle věc přesně funguje. Proto se na to, jak to s ním přesně je, podíváme níže.

Co je to chargeback?

chargeback

Chargeback je dnes už celkem běžná služba, která vlastníkovi karty (a účtu) umožňuje u banky reklamovat problematickou transakci. Díky tomu může jít o určitý typ záchranné sítě ve chvíli, kdy byste mohli o své prostředky nenávratně přijít.

  1. Používá se to ve chvíli, kdy obchodník neposkytne zaplacené zboží nebo službu. V překladu to znamená, že pokud si objednáte něco třeba na Bonky, banka by vám mohla teoreticky vrátit peníze zase zpátky na účet.
  2. Chargeback se také používá při podvodných transakcích, které mohou z mnoha důvodů také někdy projít.
  3. Platba se reklamuje u vaší banky, ke které karta/účet patří, nikoliv u obchodníka.



  • jde o určitou záchrannou síť
  • je možné, že banka vrátí peníze, o kterých jste si mysleli, že už jsou navždy ztracené
  • je to standardní služba, která je dnes běžně dostupná



  • není to všemocné, někdy vám to může banka zamítnout
  • počítejte s tím, že si to budete muset aktivně vyjednat



Kdy se chargeback používá?

chargeback

Aby bylo možné chargeback uplatnit, je potřeba se vejít do situací, ve kterých se tato služba běžně uplatňuje.

Patří k nim:

  • zaplacené, ale nedodané zboží,
  • poškozené zboží nebo zboží, které neodpovídá popisu,
  • obchodník odmítá reagovat na reklamaci,
  • došlo k duplicitní platbě,
  • platba odešla v nesprávné výši,
  • platba byla provedena podvodně.

V tomto směru má platba kartou určité výhody. Na druhou stranu – pokud vám můžeme radit, u neznámých a podezřelých webů byste si měli pro jistotu vybírat dobírku. Případně byste tam neměli vůbec nakupovat. Pak ani vypečené Rivalenti nebude mít šanci.

Kdy chargeback nefunguje?

chargeback návod

Jak už jsme to uvedli výše, chargeback nemusí vždy fungovat.

Typicky v případě, že:

  • došlo k prošvihnutí lhůty,
  • nemáte dostatečné důkazy, které by potvrdily oprávněnost vašeho požadavku,
  • špatné údaje byly vaší chybou,
  • obchodník vznesl námitku, která dokazuje neoprávněnost vašeho požadavku,
  • banka dojde k závěru, že jste přispěli k podvodnému převodu peněz.

V tomto směru tedy platí, že s chargebackem byste neměli moc dlouho otálet. Banka vás navíc bude často motivovat k tomu, abyste se nejprve dohodli se samotným obchodníkem. Pozor i na nedostatek důkazů a na to, abyste náhodou sami nepřispěli ke ztrátě vlastních prostředků během podvodu.

Chargeback – návod

  1. Jakmile si všimnete divné nebo neodpovídající transakce, neprodleně kontaktujte banku.
  2. Mějte dostatek důkazů. (Komunikace s obchodníkem, screenshot nabídky, fotka výrobku, údaje o provedené platbě…)
  3. Spolupracujte s bankou. Pokud potřebuje detaily, poskytněte jí je.
  4. Sledujte důležité termíny, aby nedošlo k propásnutí možnosti na chargeback dosáhnout. (Cca 12 až 13 měsíců po zaúčtování platby, ale raději se podívejte.)
  5. Pokud je to potřeba, podejte stížnost k Finančnímu arbitrovi.

Banka po vznesení požadavku prozkoumá váš případ. Pokud shledá, že byl požadavek oprávněný, peníze vám vrátí. Obvykle na váš účet. Celý proces obvykle trvá v řádu týdnů.

Řada bank má speciálně pro chargeback formulář na svých oficiálních webových stránkách. Pokud si nevíte rady, zavolejte na klientské centrum, nebo se fyzicky dostavte na pobočku. Tam vám jistě poradí.

Většina bank pak chargeback poskytuje zdarma, ale je lepší se opět informovat předem.

Nejlepší ale samozřejmě je na Boohoo a dalších pofidérních webech vůbec nenakupovat.

Zdroj

https://www.epravo.cz/top/clanky/reklamacni-chargeback-aneb-vraceni-kupni-ceny-bankou-112414.html – Reklamační chargeback (česky)

https://elegal.cz/jak-funguje-chargeback-aneb-kdyz-aerolinky-odmitaji-vracet-penize – Jak funguje chargeback (česky)

https://www.vasestiznosti.cz/stiznost/80544/zbozi-prislo-poskozene-zadam-vraceni-penez – Zboží přišlo poškozené (česky)

Celkové hodnocení

Ohodnoťte kliknutím na počet hvězd.

Hodnocení 0 / 5. Počet hlasů: 0

Buďte první, kdo ohodnotí tento článek.

Napsat komentář